Home / nieuwtjes / Rubriek: Vandaag gegeten (1)
7 juni, 2017

Rubriek: Vandaag gegeten (1)

Posted in : nieuwtjes on by : Emine Tags:

Zoals je ziet ben ik begonnen met een nieuw rubriek. Namelijk eentje waarin ik mijn reis deel wat ik allemaal heb gegeten. Niet omdat het zo heel spannend is, maar juist omdat het niet spannend is. Op dit moment ben ik zelf ook bezig met afvallen. Een paar jaar terug ben ik ziek geweest en ben ik 2 a 3 maanden tijd 10 kilo aangekomen. Dit lijkt niet schokbarend veel, maar met een lengte van 154 cm is dat best duidelijk te zien. Dit moet er weer af en het is mij eerder gelukt om 5 kilo kwijt te raken door te stoppen met suiker, dus dan moet het nu ook lukken toch?

Waarom het er daarna weer aan is gekomen? Daar moet ik toch de smoesjes stress en chaos voor gebruiken. Er kwam daarna veel op mij af (verloving, kopen van een huis, verbouwen van een huis en een bruiloft met mijzelf in de hoofdrol). Hoewel ik een website beheer waar in suiker totaal niet in promoot, heb ik in mijn eigen leven de kantjes van af gelopen. Dat probeer ik nu weer recht te breien en ga weer het rechte pad bewandelen. Ik ben nu twee weken bezig en op dit moment geeft de weegschaal aan dat ik 1,5 kilo kwijt ben. Dat belooft veel goeds toch?

Wat ik hier aan doe? Ten eerste is bewegen natuurlijk een must. Met bewegen verbrand je energie, energie wordt gewonnen uit voedingsstoffen en je reserves uit je lichaam. Dus lekker gaan bewegen. Eén probleempje, een aantal maanden geleden heb ik een ongelukje gehad waarbij ik ellendig ben gevallen. Om een lang verhaal kort te maken, ik mag voorlopig mijn rechterarm niet belasten. Dus geen bootcamp, fitness of yoga voor mij. En daarbij ben ik ook helemaal geen sportfanaat. Fitgirl? Hell no. Jaloers op fitgirls? Stiekem wel. Wat ik wel doe, is wandelen en met het mooie weer van de afgelopen dagen is dat zeker geen straf. Het zijn geen hele lange afstanden van 30 kilometer, maar wel naar bijvoorbeeld een winkelcentrum in een andere wijk. Bij elkaar zo’n 6 kilometer heen en terug. Prima te doen. Het hoeft niet altijd met de auto. Alleen als het regent!

Daarnaast laat ik uiteraard de suiker staan en brood. Ik merk dat ik gevoelig ben voor brood en koolhydraten. Dit is voor ieder persoon anders. Je zou verschillende dingen moeten proberen om erachter te komen wat voor jou werkt of niet. Op dit moment gebruik ik ook geen honing of gedroogd fruit. Waarschijnlijk is dit voorlopig, totdat ik mijn ideale gewicht heb bereikt. Dan wordt het alleen op frequente basis, anders is al het werk voor niks geweest!

Als laatste gooi ik mijn slowjuicer in de strijd. Dit doe ik vaak om de dag. Een sapje van verse groente en fruit. Mijn favoriete sapje is een mix van twee appels, selderij, rode biet, komkommer en wortels. Het geeft me energie en dat merk ik echt. Deze sapjes drink ik al een paar jaar (met een kleine tussenstop toen mijn sapcentrifuge het begaf). Daarvoor was ik snel moe, last van vermoeide ogen en vaak eczeem. Omdat ik fulltime achter een computer werk, hebben mijn ogen het nogal te verduren. Sinds ik aan de sapjes ben, geen last meer van.

omelet met turkse worstMaar wat eet je nou? Ei. Ik houd van ei en ik zit hier ook langer vol van. De afgelopen dagen ben ik de dag begonnen met een omelet. Een omelet met ui, tomaat en turkse worst en kaas. Of alleen met ui en tomaat. Op deze manier hoef je niet perse brood bij te eten en is dit al een ontbijt op zich.

Er zijn genoeg ontbijtjes dat je zonder brood kan eten. Soms moet je gewoon een beetje creatief zijn of gewoon losse fruit en groente eten. Zoals komkommer, tomaat en rammenas (soort witte langwerpige radijs). Of andere dingen die je lekker vindt, maar gezond zijn. Soms begin ik de dag zelfs met een groentesap. Het klinkt misschien raar, maar na een paar dagen gaat je lichaam eraan wennen en weet het dat het daar zijn voedingsstoffen uit moet halen. Dit is vooral het geval als je vaak de dag begint met brood.

En wat eet je nog meer dan? Gisteren heb ik bijvoorbeeld een salade van fijne bulgur (te koop bij de turkse toko) gemaakt met kruiden, doperwten, paksoi, garnalen en gekookte mosselen. De vis en groente eerst even gewokt en dan aan de bulgur toegevoegd. Het is super makkelijk en lekker. Bulgur bevat veel vezels, eiwit, vitamines en mineralen. Hoewel bulgur veel koolhydraten bevat, zijn dit niet per definitie slechte koolhydraten. Deze koolhydraten scoren laag op de glycemische index. Het verteert langzamer, waardoor je minder snel honger krijgt.

Vandaag staat mijn bulgur-salade weer op het menu, want ik had veel gemaakt. Ik zal snel het recept delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.